Races/Расы
A race
is the kind of creature you are identified as. There are three broad
categories, and each is divided into multiple subtypes.
Раса – это тот род существ, к которым вас относят. Есть три
широкие категории, которые разделены на множество конкретных видов.
1. Humans/ Люди
You are a
human being. You can belong to one of the following groups:
Вы – человек. Вы можете принадлежать к следующим группам:
Name/ Real
world cognate/
Наименование Когнат
в настоящем мире
Noriki/Норики Eastern
Slavs/восточные славяне
Labdy/Лабды Other
Slavs/все остальные
славяне
Galindy/Галинды Balts/балты
Garipy/Гарипы Germans,
Scandinavians, other northern Europeans/немцы, скандинавы, остальные
североевропейцы
Irii/Ирии Graeco-Byzantines/грековизантийцы
Friaziny/Фрязины Italians
and other southern Europeans/итальянцы и остальные южноевропейцы
Fogarma/Фогарма Jews
and Khazars/евреи и хазары
Rakhmany/Рахманы Arabs,
Persians, and Hindus/арабы, персы, и индусы
Kochmaki/Кочмаки Tatar-Mongols
and other steppe peoples/татаромонголы и другие степные народы
Kuz’/Кузь Finno-ugric
peoples/финноугорские народы
Narty/Нарты Caucasus people/Кавказцы
2. Changlings/Обменыши
You are
half-human, half-nature spirit (or goblin). Most beings born of such mixed
unions die in childhood, or are sickly, but you survived. Some live among
people, others are stolen away by their non-human family. Types of changelings
are:
Вы являятесь
смесью между человеком и нечистью. Большинство детей, которые рождаются
от таких союзов рано умирают, или очень болезнены, но Вы выжили. Некоторые
обменыши живут с людьми, а другие украдываются нечистью и вырастают с ними.
Обменыши группируются в следующие сорта:
Name/ Brief
Description/
Наименование Краткое
описание
Half-domovoi/Полу-домовой Child of a 'house-goblin' who lives under the rafters or
behind the stove
Дитя нечисти которая живет под крышей или за печью
Half-dvorovoi/ Полу-дворовой Child
of a 'yard-goblin that lives in the enclosure of a human household
Дитя
нечисти которая живет во дворе людского дома или избы
Half-ovinnik/Полу-овинник Child
of a 'barn-goblin' that lives in an animal-shed or granary
Дитя нечисти которая живет в овне, амбаре, или хлеву
Half-bannik/Полу-банник Child
of a goblin that lives in a bathhouse
Дитя нечисти которая живет в бане
Half-polevik/Полу-полевик Child
of a goblin that lives in a field or meadow
Дитя нечисти которая живет в поле или на лугу
Half-leshy/Полу-леший Child
of a forest goblin
Дитя нечисти которая живет в лесу
Half-letun/Полу-летун Child
of a ‘fire-serpent’ that seduces lonely people
Дитя огненного змкя, который соблазняет одиноких людей
Half-rusalka/ Полу-русалка Child
of a maiden spirit that lives in a river or stream
Дитя девушки-утоплленцыб которая жевет в реке или ручье
Half-vodyanoi/Полу-водяной Child
of a ‘water-goblin’ that lives in a river, lake, or swamp
Дитя
нечисти которая живет в реке, в озере или в болоте
Обменыш (Changeling) |
3. Skinshifters/Оборотни
You are an
intelligent animal who has spent the early part of her life in human form. With
adolescence, your shapeshifting abilities have become manifest, and you can
take the form of a bipedal animal with humanoid limbs. Later you can assume
full animal form. Subtypes of skinshifters are:
Вы – зверь одаренный разумом. Первую часть своей жизни Вы
прожили в человеческом облике, но в подростковом возрасте, Вы обнаружили
способность менять форму. Вы можете превратиться в двуногого зверя в
человеческими конечностями. Позже, Вы сможете превратится в обычного зверя. Вот
породы оборотней:
Name/
Наименование
Bears/Медведи
Cats/Коты
Falcons/Соколы
Foxes/Лисы
Frogs/Лягушки
Hares/Зайцы
Ravens/Вороны
Roosters/Петухи
Wolves/Волки
Оборотень (Skinshifter) |
Classes/Классы
Your class
represents what kind of hero you are,
and it determines the bulk of your heroic abilities. As you mature as a hero,
your class becomes much more important than your race or your background. The
classes and specializations you may pursue in Lukomorye are:
Ваш класс –
это отражение конкретного героического типа. Он определяет большинство
Ваших необычайных способностей. По мере Вашего развития, класс становится
гораздо более важным, чем раса или происхождение. Ваш персонаж может выбирать
между следуюшими классами и специальностями:
Name/ Specialities/ Cognates
in standard 5e
Наименование
Специальности Когнаты
в стандартном 5е
Bogatyr'/Богатырь Стезя
(Path) None/Отсутствует
A knight-errant who
performs Оратай
(Oratai) None/Отсутствует
feats of superhuman strength Казак
(Cossack) None/Отсутствует
Boyan/Боян Распев
(Chantry) Bard
A performer and jack-of-trades Гусляр
(Gusliar) College
of Valor
whose music invokes
old magics Скоморох
(Skomorokh) College
of Lore
Vedun/Ved'ma/Ведун/Ведьма Завет
(Pact) Warlock
A spellcaster who gains power Навий Завет (Netherworldly Pact) None/Отсутствует
by making pacts with dangerous Дикий
Завет (Beast Tsar Pact) None/Отсутствует
beings Бесов
Завет (Devil's Pact) Infernal
Pact
Чудий Завет (Chudo Pact) Great
Old Ones Pact
Voin/Воин Дружина
(Company) Fighter
A skilled
warrior who excels Витязь Champion
in armed combat Воевода Battlemaster
Вещий воин Eldritch
Knight
Volkhv/Волхв Круг (Circle) Druid
A pagan priest
who serves the Круг Мокоши (Circle of Mokosh) None/Отсутствует
Old Gods and learns from the wild Круг Велеса (Circle of Veles) None/Отсутствует
Durak/Дурак Гомон
(Babel) None/Отсутствует
A lucky
good-for-nothing Fool Простофиля
(Simpleton) None/Отсутствует
with wondrous powers Юродивый
(Holy Fool) None/Отсутствует
Koldun/Колдун Род (Bloodline) Sorcerer
A spellcaster
whose power is in Змеевич (Zmeevich) Draconic
Bloodline
the blood Ягишна
(Yagishna) None/Отсутствует
Навий
(Netherworldly) None/Отсутствует
Plut/Плут Кодла
(Den) Rogue
A street-smart
trickster, often Тать (Tat') Thief
involved in shady business Лукавец
(Lukavets) Arcane
Trickster
Жулик (Zhulik) Mastermind
(Sword Coast Guide)
Разбойник (Bandit) None/Отсутствует
Sviashchennik/Священник Предание
(Tradition) None/Отсутствует
A Priest who serves
God and Анахорет
(Anchoritic) None/Отсутствует
an ecclesiastical hierarchy Кенозист
(Kenotic) None/Отсутствует
Сенобит
(Cenobitic) None/Отсутствует
Изихаст (Hesychastic) None/Отсутствует
Пантократ
(Pantocratic) None/Отсутствует
Storozh/Сторож Застава
(Lodge) Ranger
A tough skirmisher who Стрелок
(Strelok) Hunter
roams the
frontier Ловчий (Lovchii) Beastmaster
Ушкуйник (Ushkuinik) None/Отсутствует
(Rare or foreign classes/Редкие или заморские классы)
Podvizhnik/Подвижник A
holy defender of the Faith Paladin
(Oath of Devotion only)
Mag/Маг Школа (School) Wizard
A sage who learns magic by Хранильник Abjurer
perusing
ancient tomes Духовидец Conjurer
Звездочет Diviner
Чародей Enchanter
Взыватель Evoker
Хитросплетник Illusionist
Чернокнижник Necromancer
Потворник Transmuter
Shaman/Шаман None/Отсутствует
A spellcaster who
trafficks with
spirits and travels
to other planes
Скоморохи (Skomorokhs) |
Backgrounds/ Происхождение
Your background
is your initial social station or job.
Происхождение – это ваше место в обществе – ремесло или сословие.
Name/ Russian
Name/ Standard
5e cognate, if any/
Наименование Русское
Наименование Когнат
в стандарном 5е
Ascetic Инок (Inok) Hermit
Artificer Ремесленник (Remeslennik) Guild Artisan
Attendant Служитель
(Sluzhitel') Acolyte
Boyar Боярин
(Boyarin) Noble
Courtier Дворянин
(Dvorianin) None/Отсутствует
Foreigner Чужеземец (Chuzhezemets) Far
Traveler (Sword Coast Guide)
Healer Знахарь
(Znakar') None/Отсутствует
Heathen Язычник
(Iazychnik) Outlander
Mariner Моряк
(Moriak) Sailor
Merchant Гость
(Gost') None/Отсутствует
Mountebank Мошенник
(Moshennik) Charlatan
Nomad Кочевник
(Kochevnik) None/Отсутствует
Peasant Смерд
(Smerd) None/Отсутствует
Person-at-arms Ратник
(Ratnik) Soldier
Ruffian Буян
(Buyan) Criminal
Scribe Дьяк
(D'iak) None/Отсутствует
Slave Холоп
(Kholop) None/Отсутствует
Urban Laborer Работник
(Rabotnik) None/Отсутствует
Trouper Балагур (Balagur) Entertainer
Vagabond Бродяга None/Отсутствует
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteIt seems to me, that Skomorokh is closer to the College of Valor and Gusliar is closer to the College of Lore.
ReplyDeleteThat was a tough call for me. My thinking behind the parallel I made is this: Gusliary were really performers for the elite, and one of their main tasks was to glorify martial heroes, kind of like Viking skalds did. The brightest exemplar of the Gulsiary is, of course, Sadko, who is a fairly martial character, and about as close to the merchant-adventurer model behind the College of Valor as I can think of.
ReplyDeleteThe Skomorokhi, on the other hand, were popular musicians. They were roughing it more than the Gulsiiary, but didn't generally have access to martial training. On top of that, Skomorokhi were actually pagan priests in disguise. So as keepers of secret lore, I thought they were a better match for the College of Lore.
But you probably could call it either way, which is why the parallel with the standard archetypes is not perfect. If I have people running these in game play, I may ultimately flesh these out into distinct archetypes that are no longer linked to the ones in the PHB.
Boris, your article has found its way to a site run by a 1st edition DM who is working on a mythical-Earth world building project. Looks like his request for permission may have got lost in translation...
ReplyDeletehttp://prespos.freeforums.net/thread/2096/slavic-mythos
I'm surprised the Turks were not included in the human sub categories, unless they'd have been lumped under the Rakhmany/Рахманы category, but I would imagine their own distinction.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteThe Turks are lumped with the Kochmaki (Mongol-Tatars). For rules writeups, sometimes distinctions that are indispensable for good scholarship can become overkill. In any event, very few nomads active in 14th century Rus' actually spoke Mongolian - most spoke Turkic languages.
Delete